Vigtige mediedebatter i Teracoms Medietelt på Folkemødet 2015

16.06.2015 - Digital radio, tv, mobile platforme og den digitale vækstplan var blot nogle af de emner som blev drøftet af mediepolitikere og nøglepersoner fra branchen i Teracoms Medietelt på Folkemødet

Digital radio, tv, mobile platforme og den digitale vækstplan var blot nogle af de emner som blev drøftet af mediepolitikere og nøglepersoner fra branchen i Teracoms Medietelt på Folkemødet

Det var i år, tredje år i træk at Teracom inviterede til en række debatter i Medieteltet på Folkemødet. Folkemødet som er skabt med det svenske Almedalsveckan som forbillede blev besøgt af op mod 100.000 gæster hen over de fire dage 11-14.juni 2015. Omdrejningspunktet for mediedebatterne var de store forandringer, som præger mediemarkedet. Med teknologien som den store game-changer presser nye globale aktører det danske indhold, brugerne ændrer adfærd og skifter til nye platforme og som en vigtig infrastruktur provider var Teracom en naturlig vært for samtalerne om fremtidens mediemarked.

Debatterne på scenen omhandlede både radio og tv, og debattørerne var enige om at der skal sættes skub i digitaliseringen af Danmark. Både direktør for Radio24Syv og DRs radiochef Tor Arnbjørn, var enige om at vi i Danmark er på vej mod et langt mere mangfoldigt radiomarked, og at vi med køreplanen for digital radio vil se et væld af nye nichekanaler vokse frem. Begge fremhævede også at det, at både SBS/Discovery og Radio24Syv har fået nye ejere, vil betyde en vækst i det danske radiomarked: ”Vi – og Berlingske Tidende har fået nye ejere, som er meget interesseret i radio. Og det håber jeg vil kunne mærkes” udtalte Jørgen Ramskov, direktør for Radio24Syv. På tv området var det især ambitioner fra regeringens digitale vækstplan og beslutningen om at benytte 700Mhz båndet til højhastigheds- internet, som vakte debat. Siden 2009 er den mobile datatrafik mere end fordoblet hvert andet år, og trafikken vil fortsat stige i de kommende år. Alle folketingets partier har derfor truffet beslutning om en digital vækstplan hvori det er besluttet at  Mobil- og bredbåndsdækningen skal forbedres, særligt i de områder hvor der i dag opleves problemer med dækningen. Regeringen har sat som mål, at alle husstande og virksomheder har adgang til en bredbåndsforbindelse med mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload senest i 2020, og at der skal være god adgang til mobiltelefoni i Danmark.

Det får store konsekvenser for medieforbruget i Danmark, det viste åbningsdebatten i Teracoms Medietelt på Folkemødet hvor direktør for Danske Medier,  Ebbe Dahl, mødtes med, DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn og Lars Kierkegaard, Teracom.

”Kulturel mangfoldighed, demokratisk debat og et robust og trygt samfund fordrer at vi kan nå borgerne effektivt via forskellige platforme og på basis af et heterogent kommunikationslandskab. Broadcast er en stærk platform til at sende den samme information ud til mange mennesker, og internettet er stærk i forhold til interaktivitet. Det er jo derfor at AM og sidenhen FM har eksisteret siden 20’erne(første testsending med FM var i 1947), og at der stadigvæk er mange som lytter til traditionel radio” udtalte Lars Kierkegaard under debatten.

Maria Rørbye Rønn udtrykte stor bekymring for beslutningen om at allokere 700Mhz båndet til mobilbredbånd. Maria Rørbye mente at vi står i en meget usikker situation hvor vi risikerer at en stor del af danskerene bliver afskåret fra dansk indhold, nyheder og kulturstof via normalt tv, og at det er noget vi bliver nødt til at tale om og kvalificere i den kommende tid. Maria Rørbye Rønn pointerede også, at det er helt afgørende, at vi sikrer samfundet adgang til broadcast teknologi også i årene fremover. TV og radio samler danskerne og skaber stor værdi for samfundet. Det må vi ikke tabe på gulvet i vores teknologibegejstring. 


 Læs mere om Folkemødet


Lyt til debatterne her:

Debat om den digitale vækstplan: 

 Hør indslaget

Debat om TV i fremtidens mediebillede og om Radio24Syvs betydning for det danske radiomarked. Bemærk venligst at Jes Brinchmann Christensen fra SE/Stofa efterfølgende har oplyst at tallet om en 40% nedgang i markedet ikke er korrekt.

 Hør indslaget

Debat om det danske radiomarked: nu har vi frekvenserne, men hvordan kan vi forvente at de bliver brugt. Hvordan ser det danske radiomarked ud om 4 år?

 Hør indslaget